בעולם של היום הפייסבוק הוא אחד מכלי הפירסום החשובים והחזקים ביותר, עיצוב נכון יכול להזניק את הקמפיין ולעזור להביא תוצאות טובות יותר.
במאמר שלפניכם ניסיתי להביא את כל הנתונים והעצות בצורה קצרה וקלה, מעין מדריך כיס שמאגד בתוכו את העשה ואל תעשה של העולם הזה. חובה לכל מעצב בפייסבוק.
1. גודל תמונת פרופיל
אומנם את תמונת הפרופיל רואים לרוב בתוך המשבצת הקטנה בעמוד, לכן רוב המעצבים מיחסים פחות חשיבות לגודל. אבל אל תשכחו שיש גולשים שלוחצים על תמונת הפרופיל ואם היא אינה בגודל הנכון יווצר סביבה ריבוע שחור, או לחילופין התמונה תחתך ובדרך כלל במקום הכי פחות מתאים, כמו כן תמונה קטנה יכולה ליצור פיקסליזציה של הלוגו .
התמונה הקטנה אומנם עדיין תהיה ברורה גם אם לא תעלו אותה בגודל הנכון, אבל הגודל המומלץ הינו 600/600, הגודל הזה יראה מצויין גם כתמונה קטנה וגם כגדולה.
במידה ומדובר בדף עיסקי למוצר מסויים בדר"כ תמונת הפרופיל תהיה הלוגו של המוצר / חברה, חשוב שהתמונה תהיה ברזולוציה טובה, שלא תהיה מפוקסלת וכמובן בגודל המתאים. אם העמוד שלכם היא של עסק פרטי כגון יועץ וכדומה, מומלץ להשתמש בתמונה מקצועית ולא תמונה שצילמתם עם האייפון. לא מדובר כאן בפרופיל האישי, אתם רוצים למכור את השירות שלכן והתמונה צריכה להיות ייצוגית ובאיכות גבוהה.
בכל מקרה על תמונת הפרופיל לדבר עם תמונת הקאבר מבחינת שפה עיצובית ומסר.
דוגמאות לשפה משותפת לתמונת פרופיל וקאבר:
2. עיצוב קאבר
דבר ראשון כשמעצבים קאבר יש להתחשב בחלק שהתמונת פרופיל לוקחת מהקאבר, כלומר מבחינת התצוגה, אל תיתן שתמונת הפרופיל תעלה על תמונת הקאבר ותסתיר כל תוכן בעל ערך שאתה רוצה הקהל שלך יראה. כדי להקל על צפייה מומלץ למרכז את התוכן של הקאבר. משום שתמונת הפרופיל זזה מצד לצד בין הפרופילים באנגלית ובעברית, מומלץ שהתוכן שהעיקרי אותו אתה מעוניין להעביר יהיה במרכז הקאבר.
לגישה יצירתית יותר, נסו לעצב את תמונת הפרופיל ותמונת הקאבר שיתקשרו אחד עם השני, כפי שהראתי בדוגמאות של תמונת הפרופיל.
משום שתמונת הקאבר נשמרת באלבום, יש לוודא שהיא נראת טוב גם כשהיא לא מוצבת כתמונת קאבר.
תמיד טוב לצבוע את העמוד לפי פעילויות משתנות, חשוב מאוד שתמונת הקאבר תדבר עם תמונת הטאבים ומודעות הפירסום באותה שפה וישתנו לפי הפעילויות השונות שקורות בעמוד. אם יש כנס/ תחרות / מבצע / החלפת קולקציה, כדי שגולש נכנס לעמוד הוא לא יוכל להתעלם ממה שאתה רוצה שהוא יראה. עיצוב הקאבר צריך להכניס את הגולש לאוירה מסויימת בין היא אינפורמטיבית בלבד או שקוראת לפעולה.
דוגמאות לצביעת עמוד – קאבר וטאבים שמדברים באותה שפה:
תמיד עדיף שתמונת הקאבר של הפרופיל העסקי תקרא לגולש לפעולה, כלומר תזמין אותו לבצע פעולה כלשהי בין אם בעמוד הפייסבוק והן אם יציאה לפעולה באתר או בדף נחיתה. תמונת הקאבר יכולה לבשר על אירוע של החברה, תערוכה או להזמין להשתתף בהגרלה, להכנס לאתר או להרשם לקורס או לרשימת תפוצה. כפתור ההנעה לפעולה נמצע בתחתית הקאבר ורצוי לשלב אותו כחלק מהפעולה בקאבר יש דרכים רבות לעשות זאת כמו שאפשר לראות בדוגמאות המצולמות. אפשר להשתמש בחצים, תמונות של אדם מצביע על הכפתור ועוד ועוד.
שלוש דוגמאות מצויינות לקאבר שקורא לפעולה:
פייסבוק בתהליך שינוי של תמונת הקאבר. לחלק מהמשתמשים כבר מופיע הקאבר החדש ולחלק הישן, בתקופה הקרובה כולם יעבורו בהדרגה לעיצוב החדש. להלן שני הגדלים של הקאבר, הישן והחדש.
קאבר ישן:
קאבר חדש:
3. מידות שונות לסוגי פוסטים שונים
כדי לקבל את התוצאה הטובה ביותר מבחינת נראות המודעות, פוסטים או תמונות צריך לזכור שלכל סוג מודע יש גודל ומטרה משלה. שמירה על הגדלים הנכונים תבטיח לכם שלא ישארו ריווחים שחורים בצידי התמונה או שהתמונה לא תיחתך, התמונה לא תכווץ ולא תמתח וכך קהל הגולשים יקבל את המידע בצורה הטובה ביותר והלקוח יקבל תוצאות טובות יותר. לפניכם רשימה של הגדלים הנכונים לפי פייסבוק.
חשוב לבחור את המודעה הנכונה לכל קמפיין. אם ברצונכם להפנות גולשים אל האתר או הדף נחיתה שלכם המודעה היא Click to post, פורמט המודעה היא תמונה רחבה וצרה שנראת כמו פוסט אך היא בעצם מודעה. כל התמונה היא מודעה, כאשר לוחצים על התמונה מופנים ישר לאתר. מודעת לייק מזמינה את הגולש לעשות לייק לעמוד פייסבוק, על המודעה מופיעה כפתור לייק ולחיצה עליו לא תוביל את הגולש לעמוד, אלה רק יעשה את פעולת הלייק. מודעת וידאו מעבר לזה שהיא שינוי מרענן בנוף המודעות היא המודעה היחידה שמאפשרת לצבוע קהלים, כלומר אפשר לאסוף את כל מי שצבע בוידאו ולטרגט אותו המודעות אחרות של העמוד.
פייסבוק משנים את מידות המודעות מידי פעם ולכן חשוב להיות תמיד מעודכנים ולעקוב אחרי הגדלים.
תוכלו להתעדכן בעמוד של פייסבוק
אתרים נוספים בהם אפשר להתעדכן:
4. חוק ה 20%
המוח מעבד תמונות הרבה יותר מהר משהוא מעבד טקסט, והוכח שתמונה שמציגה תוכן (בעיקר תמונות של אנשים) מייצרת יותר שיתופים ולייקים מאשר טקסט לבד.
לכן כשמעצבים מודעה לפייסבוק מומלץ לשלב תמונה וטקסט, אבל חשוב לזכור אם אתם מעוניינים לקדם את המודעה חייבים לשמור על חוק ה 20% – מודעה שעוברת את ה 20% תפסל ע"י פייסבוק. מה משמעות החוק – לפי חוקי פייסבוק כמות הטקסט במודעה לא יכול להיות יותר מ 20% מגודל המודעה. איך בודקים את זה? מחלקים את המודעה ל- 20 משבצות שוות ומוודעים שהטקסט לא עובר יותר מחמש משבצות. חלקי משבצות נחשבים למשבצת שלמה בחוק זה, כלומר אם מילה התחילה בסוף משבצת וממשיכה למשבשת שלמה לידה הטקסט הוא על שתי משבצות. לוגו שיש בו טקסט גם נחשב וצריך היות בתוך טווח החמש משבצות. ניתן לראות בדוגמאה A את הדרך הנכונה למדידת הטקסט.
לפייסבוק יש כלי שניתן להעלות אליו את התמונה שעיצבתם ולראות האם הטקסט עובר או לא עובר את ה 20%:
5. שימוש בתמונות PNG
כאשר מעלים מודעה המטרה היא לקדם מוצר או אירוע מסויים כמובן שמעבר לרעיון ולעיצוב עצמו חשוב שהתמונה תראה חדה ונקייה ככל האפשר, אנחנו לא רוצים לקבל מודעה מטושטשת או מפוקסלת, ולכן מאוד חשוב לשמור את התמונות בסוג קובץ נכון.
ההבדל העיקרי בין תמונת JPG ל PNG הוא בעיקר בטקסט. כאשר שומרים תמונה בקובץ JPG בדר"כ מסביב לכיתוב יופיעו פיקסולים כפי שאפשר לראות בתמונה הראשונה. סוג הקובץ לפעמים משפיעה גם על המראה של כלל המודעה והדימויים הגרפים ולא רק הטקסט. אם המודעה לא נשמרה בקובץ הנכון או באיכות הנכונה אפשר לראות פיקסליזציה גם מסביב לתמונות או על רקע המודעה. כמו כן יכול להיווצר טישטוש קל. ניתן לראות בדוגמה את הבדלי הצבעים בין שתי השמירות ופיקסול גם מסביב לדימויים שמופעים במודעה, כמו שאפשר לראת מסביב לאווירון מנייר.
PNG
JPG
לסיכום
מידות! מידות! מידות! בין אם מדובר בתמונת פרופיל וקאבר שצריכים להיות בגודל המתאים כדי שלא יחתכו או שלא תהיה מסגרת שחורה מסביב ובין אם זה בחירת גודל מתאים לפי סוג מודעה. עניין המידות חשוב מאוד במיוחד משום שמדובק בפרסום ואנחנו רוצים שהלקוח יקבל את המירב ממה שיש למוצר שלנו להציעה ובשביל זה אנחנו צריכים לעשות את כל מה שביכולתנו שללקוח יהיה נוח. שלא יתקבלו אצלו בפיד מודעות חתוכות או מפוקסלות.
כשמדובר בעיצוב עמוד חשוב שכל העמוד ידבר באותה שפה עיצובית – קאבר, פרופיל וטאבים וכמובן מומלץ להעמוד יניע לפעולה.
כשמדובר במודעה שמעוניינים לקדם חשוב שכמות הטקסט במודעה לא יעלה על 20%.
קצת עליי
ענבל כץ-פיאלקוב, מנהלת פרויקטים ומעצבת של Fialkov Digital בוגרת עיצוב גרפי בשנקר ומומחית לעיצוב דיגיטלי, עיצובים לפייסבוק ולאתרי אינטרנט.