בין אם אתם מעצבים שמחפשים עבודה כשכירים או פרילאנסרים שרוצים להציג את מרכולתם בפני לקוחות פוטנציאליים, תיק עבודות אונליין הוא המלצה חמה. אפילו יותר מהמלצה חמה. היום, בעידן שבו האינטרנט נגיש לכל אחד, מכל מקום – הוא חובה.
לפני שרצים להעלות כל סקיצה, שרטוט וכרטיס ברכה שעיצבנו לבן דוד שלנו, הנה כמה שאלות בסיסיות שכדאי לענות עליהן קודם: למה? איך? איפה?
למה?
באתר You the designer, מציגים את הסיבות להצגת פרוטפוליו אונליין באינפוגרפיקה יפה עם נתונים סטטיסטיים.
האמת היא שיש לא מעט תשובות לשאלה למה, אבל הנה כמה עיקריות:
-
נוכחות אינטרנטית –
מעסיקים/לקוחות שמחפשים מעצב web, בדרך כלל יחפשו מעצבים שיש להם הכרות אישית עם האינטרנט- ותיק עבודות אונליין הוא בהחלט מה שמבסס את זה. מעבר לכך, מעסיקים רבים ישמחו לגלות שיש לכם יותר מפלטפורמה אחת שבה אתם מציגים את עצמכם. לכן, כדאי גם להתפרס לעוד פלטפורמות. פייסבוק זה בהחלט נחמד ואפילו הכרחי לחברות מסויימות, אבל בלוג מקצועי, twitter, pinit ועוד פלטפורמות שבהן תוכלו להראות שאתם מעורים ומבינים עניין- תמיד יראו טוב.
-
עונה על צורך של מעסיקים –
לאחרונה במקום העבודה שלי חיפשנו מעצבים שיוכלו לשמש כגיבוי בפרילאנס. אין משהו שיפגע בכם יותר ממסמך word עמוס לעייפה בלינקים שחלקם ייתכן שלא יעבדו (כי הרי האינטרנט הוא דינמי ואתר שעיצבתם אתמול, לא בטוח שיהיה באוויר גם מחר), ללא הסברים על העבודה, או תמונות.
במאמרו "Creating the perfect portfolio" מציג קוליס תאיד (Collis Ta'eed) פרספקטיבה של מעסיק שסקר לא מעט תיקי עבודות אונליין, ומגיש לכם המון טיפים ועקרונות חשובים שכדאי להתייחס אליהם. ממש מומלץ לקרוא.
-
הפנים שלכם-
כמו שקוליס מציין במאמרו, על תיק העבודות שלכם יעבור מישהו כשלא תהיו בנוכחותו, סביר להניח לפני שבכלל נפגשתם. בניגוד לקורות חיים, בתיק עבודות אונליין, תוכלו לתת למתבונן אפשרות להכיר אתכם קצת באופן אישי. תוכלו לייצר לוק שמייצג אתכם, להשתמש בצבעים שאתם אוהבים (לא כדאי להתפרע עם הזרחניים), ולתת את הטאץ' האישי שלכם, כך שמעסיק או לקוח שבא לראות את העבודות שלכם, יוכל לקבל טעימה לגבי מי אתם ואיך אתם מייצגים את עצמכם והחשוב מכל- לראות מה אתם מסוגלים לעשות.
-
זמינות ונגישות-
כשיש לכם תיק עבודות אונליין, קל יותר לייצר הזדמנויות חדשות. לפורטפוליו אונליין יש יותר משימוש אחד. לדוגמא, אם אתם מחפשים עבודה – בשליחת לינק למעסיקים פוטנציאליים, תוכלו לפנות אליהם במגוון רחב יותר של פלטפורמות. לשלוח מיילים אישיים, הודעות בפייסבוק, או הודעות ב-linkedin רק עם לינק לתיק עבודות- וכבר פתחתם לכם דלת. תיק העבודות שלכם יהיה נגיש וזמין גם להצעות מבחוץ, נניח דרך המלצות מחברים- כך אתם מגדילים את סיכוייכם למצא עבודה מהר.
בנוסף, בפורטפוליו אונליין תוכלו לצרף לינק למייל שלכם, או אפילו ליצור טופס שישלח מייל ישירות לדוא"ל שלכם- וכך אתם הופכים את יצירת הקשר אתכם להרבה יותר פשוטה.
איך ומה?
ברשת לא חסרים מאמרים על מה הופך פורטפוליו בסדר לפורטפוליו מעולה. אחד המאמרים שאני מצאתי מאד מועיל ומקיף, הוא מאמר שנכתב על ידי לי מונרו (Lee Munroe) שמציע 10 צעדים חשובים לבניית פורטפוליו מושלם. גם ב-CB תמצאו טיפים מצוינים שכדאי להקפיד עליהם בעת הכנת פורטפוליו.
כמה כללי אצבע חשובים שכדאי להקפיד עליהם:
-
מיקוד-
תתמקדו. הטעות הכי נפוצה שמעצבים עושים, היא להעלות את כל מה שאי פעם עיצבו, כל סקיצה וכל כרטיס ביקור שהוכן אי פעם. מעסיק שמחפש מעצב אתרים, פחות יתעניין בכרטיסי הביקור שעיצבתם, וירצה לראות יותר ממשקים ואתרים. מקדו את תוכן תיק העבודות שלכם לפי הכיוון שאליו אתם מכוונים. אם אין לכם מספיק "בשר" להציג, תמיד מומלץ להמציא לקוחות ולייצר פרויקטים משלכם. הרי מה הכיף בלהיות מעצב מבלי להיות יצירתי מדי פעם?
-
קטגוריות-
אם בכל זאת חשוב לכם להציג טווח רחב של יכולות, מפרינט דרך אונליין, איור, אנימציה וכל דבר אחר שידכם נגעה בו- מעולה! עשו זאת בצורה מסודרת בחלוקה לקטגוריות, כך שמעסיק שרוצה לראות את יכולות המיתוג שלכם, יוכל פשוט ללחוץ על הקטגוריה הרלוונטית ולראות את יכולותיכם בתחום שמעניין אותו.
-
תוכן-
הסבר קצר ליד כל עבודה מה נדרש מכם, מה היה חלקכם בפרויקט (רק עיצוב? או אולי גם תכנות? פלאש? אפיון?), מאיזה שנה הפרוייקט ומי היה הלקוח, והכי חשוב- אם מדובר בפרוייקט בעל עומק, נניח אפליקציה שעיצבתם- הציגו בפרוייקט יותר מעמוד אחד, כך תאפשרו למעסיק להבין שמדובר בפרויקט בעל מספר עמודים או אפילו שעוצב לפלטפורמות שונות.
-
הצגת פרוייקטים דינמיים –
הטיפ הזה מיועד בעיקר למעצבי האפליקציות/אתרים/באנרים למיניהם- מעסיקים מאד אוהבים לחוות אינטראקטיב בעצמם ויעדיפו את זה על פני לראות אימג'ים סטטיים. אם יש באפשרותכם להעלות את קבצי הבאנרים או האפליקציות שיצרתם כדי לתת למתבונן חוויה אינטראקטיבית והבנה טובה יותר של יכולות התכנות או האנימציה שלכם- מה טוב!
-
רספונסיביות-
היום ניתן להגיע אל הפורטפוליו שלכם ממדיות רבות, החל ממסכי מחשב, דרך סמארטפונים וטאבלטים ואפילו מסכי טלויזיה. חשוב לזכור שבכל מדיה, העבודות שלכם צריכות להראות במיטבן. לכן, אחד השיקולים שמאד מומלץ להתחשב בהם בעת בניית פורטפוליו (בין אם אתם בונים אתר מאפס, או משתמשים באחת מהפלטפורמות המפורטות בהמשך), היא בדיקת הרספונסיביות של האתר וכיצד עבודות מוצגות בו בכל פורמט צפייה.
איפה?
בפוסט "אתרים להקמת פורטפוליו למעצבים" הצגנו לכם מגוון פלטפורמות שבהן תוכלו להעלות עיצובים שלכם, בחינם אין כסף, ובהתעסקות באמת מינימלית.
אני יכולה להמליץ באופן אישי על Carbon Made, בעקבות המאמר הזה, פתחתי בו פורטפוליו והוא שימש אותי כמה שנים טובות. הוא מעולה להתחלה בעיני, מאד ידידותי וקל לשימוש.
דוגמא לפורטפוליו ב-Carbon Made של ריאן פלמינג (Ryan Fleming)
לאלה מביניכם שרוצים יותר טאץ' אישי ודינמיות באתר, אני ממליצה לבדוק את WIX. ממשק הבנייה שלהם מאד נוח ומאד דינמי ומאז שדרוג המערכת ל-html5 חלו שיפורים. עם זאת – כמה הסתייגויות:
- קחו בחשבון שבפורמט החינמי יהיו לכם פרסומות (לא משהו בומבסטי) וגם דומיין שלהם. לשיקולכם.
- לגבי אופציות ה-SEO שלהם, הם מאד השתפרו בגרסאות האחרונות אבל אם אתם פרילאנסרים וקידום במנועי חיפוש חשוב לכם- כדאי לבחון את העניין יותר לעומק. wix התבססו על אתרי פלאש עד לא מזמן, ובינתיים ברשת אין התלהבות היסטרית מיכולות ה-SEO שהם מציעים- שווה בדיקה.
- כרגע חסר להם פיצ'ר של עוגנים – כלומר, לא תוכלו להוסיף כפתור back to top למשל, במקרה שיש לכם אתר עם גלילה ארוכה, שזה קצת מבאס. אם אין לכם גלילה ארוכה באתר, זה לא אמור לשנות לכם.
- ברכישת מנוי, הם מציעים גם אופציה של בניית אתר למובייל. הפורמט הוא מאד מוגבל מבחינת עיצוב ותצוגה ועדיין קיימים בו לא מעט באגים. שוב- לשיקולכם.
דוגמא לפורטפוליו ב-WIX של אלכסנדר סולבקן (Alexander Solbakken)
עוד פלטפורמה מעולה להעלאת פרויקטים היא Behance– פלטפורמה שבה תוכלו גם להציג פרויקטים גמורים וגם דברים שנמצאים בתהליך עבודה ולהראות את התהליך עצמו, שזה פיצ'ר מגניב למי שבעניין. לאחרונה הם יצאו עם פלטפורמה חדשה שנקראת Behance prosite שזו פלטפורמה לבניית פרוטפוליו אישי, בתשלום.
דוגמא לפורטפוליו ב-Behance של לאונרדו זקור (Leonardo Zkour)
ועוד רעיון שנתקלתי בו לאחרונה:
דף ממותג בפייסבוק.
יש לזה כמה יתרונות וכמה חסרונות:
יתרונות –
ויראליות- אתם מייצרים באז, בונים קהילה שעוקבת אחריכם וצוברים לייקים שזה אף פעם לא רע.
קטגוריות – חלוקה לאלבומים מאפשרת לכם לייצר מעיין חלוקה לקטגוריות, לכן כשאתם שולחים לינק למעסיקים או לקוחות פוטנציאליים, כדאי לשלוח אותם לאלבומים ולא ל-wall שלכם.
חסרונות-
החסרון הכי משמעותי בעיני הוא הנגישות – אם צריך להתחבר לפייסבוק כדי לראות את תיק העבודות שלכם אתם מייצרים חסם שיש מעסיקים/לקוחות שלא ירצו לעבור אותו כדי לראות את תיק העבודות שלכם. שיקול ששווה לקחת בחשבון, כי כשמחפשים עבודה או לקוחות- חוסר נגישות עלול להיות deal braker…
בנוסף, לאלו מכם שמעוניינים להציג דברים אינטראקטיביים, בפייסבוק אתם מוגבלים לאימג'ים סטטיים.
*עדכונים לפלטפורמות נוספות:
– הוברבורד – http://hoverboard.io/
– דאנקד – http://dunked.com/
ולסיום, דוגמאות להשראה של פורטפוליו מגניבים:
פורטפוליו מקסים של דן אדווארדס (Dan Edwards)
אתר מגניב של Kilfish
פורטפוליו עם עבודות מעוררות השראה של חברת המיתוג קולינס
אתר פורטפוליו מושקע ומשובח של בן מאירוביץ' שהופיע גם בהשראה בשישי ב-18.1.13
ולסיום, אתר שבעיני הוא אחד המוצלחים, גם הוא הוצג כאן בהשראה בשישי ב-28.12.12