אנו גאים להציג עוד ראיון איכותי בפינת “פיקסל כחול לבן”.
הפעם אנו מראיינים את ענבר עדות – מעצבת ומאיירת ותיקה, עם נסיון עשיר בתחום האינטראקטיב.
קבלו את ענבר במחיאות כפיים סוערות!
היי ענבר, אנא ספרי לנו מעט על עצמך.
אני מעצבת גראפית רב תחומית, למרות שבשנים האחרונות אני מגדירה את עצמי יותר ויותר כמעצבת המתמחה בתחום האינטראקטיב. בוגרת מצטיינת במסלול לתקשורת חזותית במכללת ויצ"ו חיפה, ובעלת תעודת הוראה לעיצוב גראפי.
העבודה הראשונה שלי היתה בסוף שנה ג' כמעצבת הבית בחברת סטארטאפ בתקופת הבועה, בעיקר בעיצוב האתר שלהם ומצגות פלאש- כאשר היו מעט מאוד מעצבים בארץ שהתמחו בתחום. החל מאמצע שנה ד' עבדתי כשנה בעיצוב מוצרי btl בפרומרקט, ולאחר מכן כשנה בעיצוב אריזות ובמיתוג בסטודיו דנה רוזן. עולם האיטנרנט והמולטימדיה שהחל לתפוס תאוצה מאוד סיקרן אותי, התחושה שהיתה אז שזהו המקום החם והמעניין ואפילו קצת לא נודע וחלוצי. תחום זה נחשב אז לחדש ומאתגר שמתפתח טכנולוגית, ומאפשר לך להמציא וללמוד המון בתור מעצב. אני לא חושבת שבתקופה זו היו מסלולי אינטראקטיב רציניים במוסדות השונים, ואת רוב התוכנות (דירקטור, פלאש dreamweaver after effects) למדתי בעיקר לבד מניסוי וטעיה, מהתיעצות עם מתכנתים או באמצעות אתרי התוכנות עצמן. בזמנו ציפו מהמעצב לדעת תיכנות בפלאש ודירקטור (תוכנת מצגות של מקרומדיה שנעלמה מהעולם) ברמה טובה ולחתוך אתרים ב-image ready ולבנות אותם ב-dreamweaver. אני מניחה שזה לא אומר לאף אחד כלום היום…
באותה תקופה, עברתי לסטודיו קטן שמתמחה בעיקר במצגות מולטימדיה בדירקטור ובפלאש ואתרי אינטרנט, וגם במיתוג ל-Print. העבודה שלי כמעצבת שם היתה רב תחומית, עיצבתי את כל החומרים לחברה – החל מפולדרים ביתנים לתערוכה וברושורים וכלה במצגות מולטימדיה, אתרים ואפליקציות.
ב-2005 התחלתי לעבוד בחברת מנטיס ( mantis.co.il) כמעצבת בכירה. במנטיס הפרוייקטים שעבדתי עליהם היו בתחום האינטראקטיב בלבד, וכך החלה ההתמקדות המוחלטת שלי בתחום זה. עם געגועים קלים לתחום ה-Print.
במנטיס עבדתי עם לקוחות מובילים בשוק, ונטלתי חלק בפרוייקטים גדולים וארוכי טווח של מאה תבניות ויותר, ופחות אתרי תדמית קטנים. orange- מיניסייטים,babytv.com ,holmesplace.co.il ,rhino-gravity , בנק לאומי-סקיצות לאתר namal.co.il-נמל תל אביב, אזורים-azorim.co.il מיניסייטים לתוכניות קשת tv – כמו ארץ נהדרת.
עם הזמן הפכתי במנטיס לארטדירקטור המובילה את הפרוייקטים מול הלקוח, ומאוד מעורבת בשלב האיפיון ובתכנון הממשק, בנוסף לעיצוב הקונספטים. מנטיס מבחינתי היה ב"ס מדהים, שם גם הבנתי את החשיבות שיש לאתר בשלב תכנון הממשק, וחווית המשתמש. מה שהפך ברבות הזמן לאחת מהמיומנויות שלי, מלבד העיצוב הגראפי.
הדימויים שרונאל, מנכ"ל החברה, תמיד דימה את תחום האינטראקטיב היו כמו בית או מכונית שמעבר ליופי שרואים על פני השטח יש גם המון צרכים של הנדסת אנוש כגון מקום, חלוקת השטח, ממשקים נוחים למשתמש, שרטוטים ותכנונים מקדימים. הדימויים האלו באמת עוזרים לך להבין שאתה בתור מעצב צריך להבין קצת יותר לעומק את הצרכים של הלקוח וקהל היעד שלו על מנת שתוכל לתכנן עבורו את ה"בית" המושלם. העיצוב הגראפי של אתר או אפליקציה, הוא רק חלק מכל התכנון המאוד נרחב של המוצר וכדי להיות מעצב אינטראקטיב טוב, לא מספיק לעצב דברים יפים, הם צריכים להתאים לצרכי המשתמש, לעבוד עם המון חוכמה והיגיון, ולהתנהג במצבים שונים.
ב- 2009 עבדתי ב- ykm.co.il כשנה, שם המשכתי בתפקיד דומה ועם התמקדות גדולה יותר בתכנון ממשק לפני שלב העיצוב, וכן הנחיה של מעצבים צעירים. הלקוחות שעבדתי עימם: אלדן, אורנג', תיכננתי, ועיצבתי את הממשק של פועלים connect, האתר החדש של דן חסכן, מצגות עבור nice comverseועוד אתרי תדמית, ומיתוג אינטרנטי לחברות בתחילת דרכן.
בשנה האחרונה הפכתי לפרילאנס עם לקוחות מאוד מגוונים ויוצאי דופן. המעבר היה מאוד מתבקש ואף טבעי. חלק מהלקוחות שלי היום הם ברובם חברות סטארטאפ, הדורשות ליווי החל משלב הלוגו והתדמית, ועד לאתר ולכל מגוון האפליקציות וכו'. חלקן חברות סטארטאפ קצת יותר וותיקות, יש לי לקוחות מאוד יוצאי דופן כמו אמנים או מעצבים. ולאחרונה התחלתי לעבוד באופן קבוע עם חברת 5min כמעצבת הראשית שלהם.
העולם הגראפי מאוד התפתח והסתעף בשנים האחרונות בכל המדיות השונות ולכן העיצוב הגראפי דורש ממעצבים התמחות והתמקצעות בתחומים מסויימים, אני בחרתי להתמקד בנישה זו, מתוך העובדה שיש המון מה ללמוד ולפתח כל הזמן, והוא בעיקר עולם מסקרן ומאתגר.
כל תופעה טכנולוגית חדשה שצצה כמו פייסבוק, אפליקציות לאייפון לאייפד וכו, דורשים מהמעצב לבצע מחקר וללמוד אותו מהר מאוד, כדי לא להישאר מאחור.
מהם מקורות ההשראה העיקריים שלך?
מקור ההשראה המיידי שלי כשאני מתחילה לעצב הוא קודם כל מוזיקה. לפני שאני מתחילה קונספט אני משתדלת להתבודד, להשמיע את המוזיקה האהובה עליי – שאגב משתנה מידי תקופה ולהיכנס לאווירת רגיעה.
באופן כללי ההשראה שלי באה מהעולם המוחשי שמסביבי חלקו אמנותי וחלקו יומיומי. מצעצועים, מתאורה ברחוב, מהנוף שסביבי, מסרטים, משלטי רחוב, אמנות רחוב, מתחומים אחרים בעיצוב כמו עיצוב אופנה, עיצוב מוצר, מתולדות האמנות. אני אוהבת להביא את הההשראה ממקומות לא צפויים, כך נוצר עיצוב יחודי.
מהם 3 האתרים האהובים עליך – או לפחות מבין האהובים עליך?
קשה להגיד כי זה משתנה אצלי כל כמה שבועות, באינטרנט כל שניה צצים אתרים חדשים טובים יותר ומעניינים יותר.
עם זאת, ישנם מותגים שיודעים לעשות הכל טוב וכמו בכל התחומים שהם נוגעים בהם, גם האתרים שלהם מעולים. לא משנה באיזה שנה תפתח את האתר שלהם הם תמיד יהיו צעד אחד קדימה
יש כמה דוגמאות:
nike הם כאלה – אני תמיד אוהבת לראות את האפליצקיות של nike, הם יודעים להפתיע ולחדש.
http://nikerunning.nike.com/nikeos/p/nikeplus/en_US/plus/#//dashboard/
http://www.nikeskateboarding.com/
http://www.nikesnowboarding.com/?sitesrc=gbsc%3E
http://www.nike.com/nikeos/p/nikefootball/en_US/tFootwear
האתר של apple-תמיד יהיה מדהים בעיניי כמו כל מה שהם עושים.
redbull– יש להם המון אפליקציות ומיניסייטים לא צפויים ומאוד מושקעים.
http://www.redbullsoapboxracer.com/
http://www.redbullflightlab.com/#/Builder/TEMP_0
http://www.facebook.com/redbull?v=app_111815930280#!/redbull?sk=app_9279253524
http://archive.group94.com/redbullcreativitycontest/
מה נחשב בעיניך ההישג הכי גדול שלך עד כה?
למרות שאני לא כל כך מסתכלת לאחור,או מתעסקת בלסכם את ההישגים שלי, יש המון דברים שאני גאה בהם, אבל כל הזמן אני מרגישה שאני יכולה לעשות יותר טוב, ותמיד הדבר הבא שאני אשיג או אעשה הוא יהיה ההישג הבא הגדול שלי.
לא מזמן, היו רגעים שהייתי מאוד גאה בעובדה שהצלחתי להפוך להיות פרילאנס להקים עסק משלי, לשכור סטודיו, ולעבוד עם לקוחות שלי.
מה דעתך על עיצובים ישראליים בתחום הנישה שלך בארץ?
לא עשיתי בדיקה מעמיקה, אבל אני יכולה ללמוד מהלקוחות שלי שיש חוסר במעצבי אינטראקטיב טובים, וכמה קשה למצוא מישהו ברמה עיצובית והבנה גבוהה בתחום.
מעצב אינטראקטיב טוב צריך מעבר לכישרון, המון הבנה ומיומנות בטכנולוגיה ,ui ואיפיון. כל המכלול הזה הוא לעיתים שילוב נדיר שלא קל למצוא בכל מעצב גראפי.
איפה היית רוצה לראות את עצמך בעוד 5 שנים מעכשיו?
אני מקווה שאוכל לקחת קצת אוויר ולצאת לטיול ארוך בעולם.
מה הטיפ הכי גדול שלך למעצבים בארץ?
תהיו נאמנים לעצמכם.
תשתדלו להנות ממה שאתם עושים, ברגע שפרוייקט או מקום עבודה גורם לכם לסבל תוותרו עליו.
לחבריי הפרילאנסרים- כנ"ל- לדעת לבחור את הלקוחות שלכם, וגם ללמוד לוותר על פרוייקט בכבוד כשאתה מרגיש שאין חיבור.
תמיד תבוא הזדמנות אחרת טובה יותר, או מקום עבודה טוב יותר, כסף זה לא הכל.
מהם הכלים האינטרנטיים (כגון firebug, פרקל,בייסקמפ) שבלעדיהם לא תוכלי להסתדר?
delicous, אני מאוד אוהבת לאסוף אתרים יפים כמו מפיות או בולים, ולחלק אותם לקבוצות.
dropbox – אני עובדת עם כל הלקוחות שלי בשיתוף תיקיות, התוכנה מעולה לפרוייקטים בהם מעורבים מספר פרילאנסרים כל אחד במיקום פיזי שונה.
yousendit– תוכנה לשליחת קבצים גדולים
log-me-in– מאפשר לי לראות את המחשב שלי מכל מקום ולראות בו קבצים במידה ולא הספקתי לגבות בדרופבוקס.
Gtalk
מהן התוכנות (מלבד התוכנות של אדובי) שבלעדיהן לא תוכלי להסתדר?
itunes
skype
office
על אילו פרויקטים מעניינים את עובדת בימים אלו?
אני בשלבי סיום של פורטפוליו לאמן אוריגאמי,ואתר של חברה לעיצוב תעשייתי בשם taga, עיצבתי לא מזמן את האפליקציה של TGP ל-ebay ואת הביתן שלהם עם כל החומרים התדמיתיים לתערוכה, עבדתי בחודש הקודם על לא מעט תדמיות ולאחר מכן על מגוון האפליקציות למיזמים חדשים בתחומים שונים, כדוגמת ftbpro בתחום הכדורגל או buyzer בתחום הקניות, jumpple,pickle – אני תמיד עובדת על לא מעט במקביל וממשיכה לתחזק אותם גם אחרי שלב העלייה לאוויר.
הכי חם על השולחן- פורטל גדול בתחום האירועים ועיצוב המוצרים המעניינים של 5min .
מסר כלשהו לקהילת המעצבים בארץ?
תשתדלו כל הזמן לחדש ולהמציא, נורא קל ללכת על הבטוח והמוכר מבחינה עיצובית- לעשות כמו או להיות כמו, אני בעד לשנות ללכת דווקא לכיוונים בלתי צפויים גם אם הפיתוח מתנגדים… הכיוונים הנוחים תמיד ישאירו אותך במקום הבינוני ודווקא הדרך המורכבת והיצירתית, שדורשת ממך יותר תעלה אותך למעלה- בדוק!!
תודה רבה ענבר!
[sep]
את ענבר ניתן למצוא בקישורים הבאים: