כאשר 60% ממנויי הרשת הסלולרית בעולם גולשים במהירות שהיא פחות מ-3G, לא מפתיע לשמוע על חברות כמו פייסבוק ושאזאם המוציאות גרסאות Lite של האפליקציות שלהן
ואם חושבים על זה לעומק הרי מדובר על מליארדי משתמשים פוטנציאליים באזורים "מאותגרים טכנולוגית" – אזורים בהם התקשורת איטית והמכשירים עם פחות משאבי מערכת ופחות זיכרון
לפני מספר חודשים טסתי בפעם ראשונה למזרח. זאת הייתה חוויה בלתי נשכחת. זו גם הייתה הפעם הראשונה בה חוויתי על בשרי צנזורה אינטרנטית מחמירה וחיבור איטי לאינטרנט.
אי אפשר לתאר במילים את התסכול שעבר עליי כשגיליתי שכל שירותי Google חסומים בסין באופן מוחלט: החיפוש, היו-טיוב, הג'ימייל, הכל. ועל מנת לעקוף את זה יש צורך ב-VPN – חיבור מאובטח ואיטי לרשת, הגורם לאתרים בהם אני גולשת באופן קבוע להיטען בקושי אם בכלל. במהלך עבודתי כמאפיינת חווית משתמש, נתקלתי בעבר במשתמשים עם בעיות רוחב פס, אך עדיין הופתעתי לגלות אתרים נפוצים מתעלמים מהבעיה הזו לחלוטין.
במאמר זה, אציג מספר פתרונות לשפר את חוויית המשתמשים באיזורים "מאותגרים טכנולוגית". הפתרונות מחולקים לשניים: פתרונות ייעודיים לאזורים הבעייתיים ותוספות אשר ישפרו לא רק את החוויה למשתמשים באזורים האלו, אלא לכלל המשתמשים בעולם.
פתרונות יעודיים
אפליקציה בגרסת Lite
אכן, "גרסה קלה" של האפליקציה זו דרך טובה לשפר את חוויית המשתמשים. תחילה, על האפליקציה לשקול מעט כך שתהיה קלה יותר להורדה מה APP STORE ותתפוס פחות מקום אחסון במכשיר עצמו. בהמשך, על הפיצ'רים שהאפליקציה מציעה להיות מופשטים לבסיסיים והחשובים ביותר, כך היא תדרוש פחות רוחב פס, פחות כח חישוב ותהיה קלה יותר לשימוש.
אתר בגרסת Lite
מחקר חדש מראה שאתר אינטרנט ממוצע שוקל 2.3MB, כמשקלו של משחק DOOM בעבר. זאת מכיוון שבנוסף לCSS המורכב, התמונות והווידאו, אתרים רבים מוסיפים קוד המעביר להם מידע על הגולשים ועוד ועוד, פעולות המגדילות את משקל האתר ואת כמות התעבורה העוברת.
מנגד, חלק מהאתרים הפופלאריים באינטרנט, כגון אתרי חדשות, דווקא הולכים וקטנים עם הזמן או דואגים לספק לקהל גם גרסה קלה. כיום, קל מאוד לפלח את קהל הגולשים לפי מגוון רב של פרמטרים על מנת להתאים את החוויה עבור גולשים ממדינות מסויימות או מכשירים מסויימים.
בנוסף, זמן טעינת האתר הוא פרמטר חשוב בחווית השימוש וכדאי לא רק לבחון אותו במהירויות גלישה שונות, אלא גם לבחון מה עולה קודם.
התנהלות במסרונים
לפעמים, לא משנה עד כמה האתר או האפליקציה קלי משקל, עבור משתמשים מסוימים גם זה יהיה יותר מדי. בנקים רבים מאפשרים לברר מידע על החשבון בעזרת שליחת SMS-ים למספר ייעודי וישנן אף חברות המלמדות שפות כך, בהתכתבות.
תופתעו לגלות עד כמה התנהלות זו עדיין נפוצה בעולם, ולפעמים באופן קיצוני – לדוגמה, המפעילה הסלולרית במדינת קניה היא גם הבנק, כאשר החשבון הסלולרי משמש גם כחשבון הבנק.
פתרונות אשר ישפרו את החוויה לכל המשתמשים
פידבק
פידבק הוא אחד האלמנטים הבסיסיים לשיפור חווית השימוש – על אחת כמה וכמה באזורים הסובלים מבעיות תקשורת. על מנת למנוע תסכול, חשוב לעדכן את המשתמשים האם האתר נטען? לא נטען? האם יש בעיה במכשיר? בעיה באתר? בעיית תקשורת? ועוד.
ישנן הרבה דוגמאות טובות לפידבק: אחת המוכרות היא ה "No Network" של פייסבוק – ולמרות שהיא לא נשמרת לאורך כל האפליקציה, זו עדיין אינדיקציה טובה. דוגמאות נוספת הן: ספינר באתר, "אם זה לוקח יותר מדי זמן, לחץ כאן" ו"נסה במועד מאוחר יותר". הכל עדיף על חוסר הודאות של עמוד ריק בו כלום לא קורה.
אם רוצים להיות יותר פרו אקטיביים, אפשר לא רק להתריע על הבעיה, אלא להפריד בין בעיה אצל המשתמש "בדוק את החיבור שלך", לבין בעיה אצלנו בשרתים "אנחנו עובדים על פיתרון, אנא המתינו". גם זה קורה לפעמים.
פרסומות
אין דבר מייאש יותר מלחכות כמה דקות ואז ולגלות שכל הזמן הזה בעצם נטענה רק הפרסומת.
כל אתר יכול בקלות לדעת באיזו מהירות המשתמשת שלו גולשת ויכול לשפר את החוויה בכך שהוא שולח את הגרסה הקלה או לפחות דואג שהפרסומת לא תהיה הדבר הראשון שהמשתמשת רואה.
שיפור חוויה ע"י שימוש בזיכרון של המכשיר (CACHE)
ישנה אפשרות בה האתר/אפליקציה ישמרו מעט מידע על המכשיר עצמו. כך, כאשר הם עולים ואין תקשורת, עדיין מופיע מידע כלשהו ולא עמודים ריקים ושבורים. במקרה של פינטרסט מופיעה גם התראה שאין חיבור לרשת, קצת מידע שמור ואפילו טיפ, והכל אוף-ליין.
בנוסף, אם המשתמש רוצה לשלוח משהו, אפשר לשמור את זה זמנית לשליחה/העלאה במועד מאוחר יותר כשהקליטה שלו תשתפר. דרופ בוקס למשל אומרת שהתמונות ייעלו רק ב WIFI ולא ברשת הסלולרית.
אפשרות לשמור מידע חשוב Offline
דוגמאות טובות לכך אפשר למצוא באפליקציות של תיירות. כגון Google Maps המאפשרים לסמן אזור ולשמור אותו על המכשיר לשימוש מאוחר יותר (חוץ מאזורים בסין. באמת!). ו-Trip Advisor המאפשר לשמור על המכשיר עיר שלמה, ואף לבחור בין שתי אפשרויות – גרסה מלאה או גרסה קלה התופסת פחות מקום.
לסיכום
ישנן מספר דרכים בהן אפשר לדאוג לשיפור החוויה באזורים "מאותגרים טכנולוגית" ע"י פתרונות ייעודיים או ע"י שיפור החוויה הכללית.
אני מציעה, להוסיף לפרסונות שלנו סעיף של רוחב הפס (ליד קונטקסט השימוש, איפה היא נמצאת, ואיפה לרוב היא תשתמש באתר או האפליקציה). כך יהיה יותר קל לזכור לבדוק האם החוויה הטובה נשמרת לאורך כל הדרך.
יש לנו מזל לעבוד בישראל ולהנות ממהירויות גלישה סלולאריות גבוהות. אך אפילו בארה"ב יש איזורים ללא קליטה טובה וכדאי להעיף מדי פעם מבט בדירוג המהירות העולמי על מנת לבדוק אם קהל היעד שלכם נמצא גם שם. כך, תוכלו להנות מההזדמנות העסקית הטמונה בקהל זה, כמו שהחכימו לעשות פייסבוק ושאזאם.
האם גם אתם נתקלתם בחוויה לא טובה בגלל בעיות תקשורת?
האם יש לכן דרך נוספת לשיפור החוויה? כתבו לי :)