נעים להכיר, אנחנו סטודיו The Hive Pro, סטודיו עצמאי לתכנים, וידאו ואנימציה, שפועל מזה כ-5 שנים בלב תל אביב, שמחים להכניס אתכם קצת אל תוך עולמנו היומיומי של פיתוח תכנים והפקת סרטים, ולשתף אתכם בתהליך העבודה שלנו. את העבודה עם לקוחותינו אנו מתחילים עם רעיון וקונספט ויזואלי, ממשיכים בפיתוח התוכן, ומשם מתקדמים ליצירת הסרט המדויק שיעביר את המסר (אנימציה, מושן גרפיקס או לייב אקשן).
במאמר זה נתמקד בשלב הפרה-פרודקשן, התהליך שמתחיל כשלקוח מגיע אלינו עם בקשה לסרט ועד לתחילת העבודה המעשית על האנימציה, שתתבצע בהתאם לכל ההבנות שהתקבלו בתהליך הפרה.
שלב ראשון: תיאום ציפיות
קורה לא מעט שלקוחות מגיעים אלינו רק עם ניצוץ של רעיון עבורו הם מעוניינים בשירותנו– "תעשה לי כמו זה" (עם קישור לאנימציה של פיקסר), "אני רוצה סרט ויראלי", "מליוני צפיות", "סרט מרגש עד דמעות", "שלום עולמי" וכן הלאה. במקום להרגיש מאוימים מהציפיות הגבוהות או להנמיך אותן, אנחנו מעדיפים לראות בפרויקטים הללו הזדמנויות יקרות ערך עבורנו, דווקא בגלל שהלקוח לא יודע מה בדיוק הוא רוצה, ליצור משהו יחודי ומעניין(כמובן בתלות בתקציב, דד ליין, קהל יעד וכו').
לקוח כזה פנה אלינו כדי שנעבוד איתו על פרויקט שפיתח– אפליקציה בשם ZIPLA. למעשה, כאשר התחלנו בתהליך, האפליקציה היתה עדיין רק בגדר רעיון (!) ולא מוצר מוגמר או אפילו בשלבי פיתוח מתקדמים.
הבנו שהסרט שניצור ישפיע על עיצוב המוצר הסופי, מה שהפך את תהליך האיפיון להרבה יותר מהנה ומרתק, אך גם למאתגר (כפי שלמדנו על בשרנו מהשינויים, העדכונים והתיקונים האינסופיים).
כיצד מתחילים לעבוד על פרויקט כזה, או בעצם על כל סרט עבור לקוח?
השלב הראשון הוא תיאום ציפיות. במקרה הזה, הלקוח הגיע עם רפרנס מפרויקט קודם שלנו שראה ואהב, מה שעזר לנו להבין לאן הוא מכוון מבחינה סגנונית, אך מצד שני לא היה קמצוץ של תוכן.
נשאל את הלקוח:
- למי מיועד הסרט?
- מה אתה רוצה להגיד?
- מה מייחד את המוצר שלך על פני המתחרים?
התשובות לשאלות אלו מכתיבות את המשך העבודה. לקוחות רבים מנסים להוביל את התהליך הפוך, לדוגמא: "אני רוצה שתעשו לי סרט זהה לסרט שראיתי, רק עם המוצר שלי", אבל אנחנו לא עובדים ככה.
פאבלו פיקאסו פעם אמר: "אמנים טובים מעתיקים, אמנים מצוינים גונבים" – אז נכון, היה קל (וכנראה גם רווחי) יותר פשוט לעשות מה שהלקוח מבקש. קופי פייסט. אבל אנחנו בסטודיו שמים דגש על היצירה, הפיתוח והמקוריות, ולכן תמיד נשתדל ליצור סרטים יחודיים, גם אם זה אומר שנצטרך לעבוד קשה יותר על מנת להעביר את המסר של הלקוח או לעמוד בתקציב.
שלב שני: קונספט
שלב פיתוח הקונספט הוא השלב היצירתי ביותר, ולכן אנחנו אוהבים אותו במיוחד.
לאחר שערכנו תיאום ציפיות אמנותי ותקציבי מול הלקוח, נתחיל בעבודת ההכנה. נחקור את השוק, נחפש השראה, נחשוב מחוץ לקופסא ונחפש רעיונות טובים באמת, שיהיו מתקשרים , יצירתיים ומושכים. בשלב הזה אנחנו עובדים הרבה כצוות, מתפרעים עם הרעיונות בסשנים של סיעורי מוחות יצירתיים, כדי להעלות את הרעיונות הטובים ביותר, שילהיבו גם את הלקוח וגם אותנו (אתם למעשה בוחרים את אופי העבודה שלכם לשבועות/חודשים הקרובים, עד כמה היא תהיה מעניינת ומאתגרת). תמיד נציע ללקוח מספר כיוונים שונים, במגוון תקציבים וסגנונות, כדי להבטיח שמשהו יתאים.
הנסיון שלנו מלמד שכאשר מציעים רעיון טוב ומקורי שמתאים ללקוח, בדרך כלל ימצא לו התקציב הנחוץ גם אם הוא גבוה מזה שתוכנן מראש. עם זאת, תמיד נציע ללקוח גם רעיונות סטנדרטיים יותר וכאלה שעומדים בתקציב המקורי. יש כאלה שמעדיפים ללכת על בטוח, או שאין להם כל אפשרות למתוח את התקציב. אם בכל זאת הלקוח בחר באחד מרעיונות הגיבוי הסטנדרטיים, עדיין הרווחתם– נוספו לכם כיוונים והשראות טובים לארסנל ותוכלו להשתמש בהם בעתיד (מה שאולי יחסוך זמן עבודה בפרויקט הבא).
תהליך גיבוש הקונספט דורש זמן, וזמן זה כסף. לפעמים שלב זה מתבצע לפני שהלקוח התחייב לעבוד איתנו, וקיים הסיכוי שלא יאהב את הרעיונות ואנו נשאר ללא תמורה עבור הזמן שהשקענו. זה סיכון שלפעמים אין ברירה אלא לקחת, אולם כסטודיו מבוסס עם תיק עבודות נרחב, הלקוחות שמגיעים אלינו כבר נחשפו אלינו ואל הסגנון שלנו טרם ההתקשרות, ולכן סביר להניח שנמצא את הדרך לעבוד יחד ולקבל בסופו של דבר את התמורה עבור זמן הפיתוח. כמו כן נציין כי ההתנהלות משתנה מלקוח ללקוח ותלויה בגורמים שונים, לפעמים נדרוש תמורה כבר משלב העלאת הרעיונות ולא רק כתלות בהמשך העבודה יחד.
בחזרה לדוגמא – הגיע אלינו לקוח, ליצירת סרט לאפליקציה שלו בשם Zipla, שמסייעת לאתר רהיטי יד שניה למכירה על בסיס קרבה גאוגרפית. במסגרת גיבוש הקונספט שחינו בים של מקורות השראה, אבל בסופו של דבר הצגנו ללקוח שלושה סרטונים נבחרים שהיו אהובים עלינו במיוחד: (תמיד כיף לשתף מקורות השראה בין יוצרים, מקווים שתאהבו גם!)
התחלנו לשחק עם צורות, צבעים וטקסטורות ולמדנו כמה דברים:
ֿ
למדנו ששימוש בחפצים שיצרו תחושת ’stacks‘ יכולים בצורה מאוד יפה להזכיר מפה. הרעיון לקשר בין החפץ לבין מיקום גיאוגרפי הוביל את כל התהליך העיצובי.
הבנו את הצורך של הלקוח שהסרט יציג איך משתמשים באפליקציה ובתהליך לקחנו בחשבון גם את עיצוב המסכים בתוך האפליקציה כדי לייצר אחידות בשפה הויזואלית שפיתחנו.
שלב שלישי: הפקה
עד לרגע זה הלקוח היה שותף מלא להחלטות, אך מכאן ואילך נשתף את הלקוח במספר אבני דרך ולא במהלך העבודה. סגרנו על מחיר, זמן עבודה וכמות התיקונים וקדימה, ליצור!
מתחילים בעבודה: במקביל לכתיבת התסריט, עובדים במקביל על הפן הויזואלי. ממפים את העיצוב– יוצרים קונספט ארט ומפתחים כיוונים שונים שימחישו את הכיוון הויזואלי.
מפתחים את האנימציה. מכינים סטוריבורד ופריימים מעוצבים. בוחנים מגוון אופציות לצבע וטקסטורה.
כמה דוגמאות:
חילקנו את העבודה לפי סצינות. כל סצינה יצרנו בפרויקט אפטר נפרד , ואחרי שכל הסצינות הונפשו הן אוחדו לפרויקט אפטר נוסף בו נעשו המעברים בין הסצנות.
נעשה גם ניסיון קטן של Extruding 3D Shapes בתוך אפטר על הספר בסצינה מספר 2, כדי לתת תחושה קלה של תלת. הניסוי הצליח ומאז המשכנו ושכללנו את הטכניקה בהזדמנויות שונות. ניתן להגיע לאותה תוצאה גם בעזרת Element של אנדרו קרמר.
גילינו את אפקט Roughen Edges ליצירת לוק ידני. כמו כן, אנחנו ממליצים על הסקריפט Duik לקיצור תהליכים.
נגלה סוד קטן: היות וזכינו ליד חופשית מצד הלקוח (שכמעט ולא נתן הערות קונספטואליות או עיצוביות), ובגלל שפשוט נהננו לעבוד על הפרויקט (וכי יכולנו להרשות לעצמינו כלכלית) – הוספנו כל מיני אקסטרות על חשבוננו. כל מיני אלמנטים קטנים שהאמנו שישדרגו את האנימציה ויעשו לנו כיף בלב, כגון מעברים ואנימציות דו–מימד שנעשו ידנית בפוטושופ. אנחנו קוראים לזה "שפריצים", ונהננו מכל רגע שיצרנו אותם.
במקביל לעבודה שלנו, הלקוח מצידו התקדם עם פיתוח האפליקציה כפי שהזכרתי בהתחלה (שכאמור היתה במצב די התחלתי כשהתחלנו לדבר).
הוא דן איתנו בכל שלב של פיתוח הלוגו וממשק המשתמש (UI), וזאת כדי לוודא שיש התאמה עקבית בין הסרט למוצר. הבוסריות הזו מצד הלקוח אמנם איפשרה לנו להיות יצירתיים ולא מוגבלים לעיצוב קיים, אבל גם גרמה לעיכובים ושינויים לא צפויים.
בסופו של דבר התקבלו האישורים (עיצוב, צבעים, תסריט, סטוריבורד, קריין וכו'), ויכלנו בשעה טובה להכנס לשלב ההפקה! הערכנו שעבודת האנימציה תארך כחודש. אנחנו גאים להציג בפניכם את המוצר הסופי:
מספר מסקנות לסיום
פרה–פרודקשן (קדם הפקה) הוא תהליך ארוך, ולא תמיד הלקוח יבין למה השלב שלפני העבודה המעשית (האנימציה) לוקח כל כך הרבה זמן (לקח לנו כמעט חודש), אבל ההכנה היסודית הזו נחוצה משום שהיא תמנע אי הבנות או חוסר שביעות רצון מצד הלקוח בהמשך. יחד עם זאת, חשוב להתאים את משך התהליך ללו"ז של הפרויקט, לתקציב וכמובן ללקוח.
המלצה חמה נוספת היא שבמקביל לתהליך היצירתי, חשוב להקפיד על התנהלות נכונה ומותאמת ללקוח, לשתף אותו בנקודות המתאימות, להראות לו את התמונה הגדולה אם צריך, אבל גם לדעת להקשיב לו (אפילו אם יצירתית אינכם מסכימים איתו). מפתה לחשוב שהלקוח פשוט לא מבין וברגע שיראה את המוצר המוגמר הוא יתאהב בו ויסכים להכל, אבל לרוב זה לא המקרה. אתם, כיוצרים וכספקי שירות, נדרשים להציף ולהמחיש את כל הבעיות שעלולות להתעורר כבר בהתחלה, ולדון מול הלקוח בטיפול בהן. נוסיף כי חשוב להסדיר מראש את אופי ההתנהלות מול הלקוח בחוזה שמסביר לשני הצדדים מהם גבולות הגזרה של כל אחד, וכולל את כל התרחישים האפשריים.
לאורך כל הפרויקט התלבטנו בין מגבלות התקציב לבין התשוקה שלנו לייצר עוד קצת אנימציה ועוד קצת flow , עוד כמה "שפריצים" מגניבים ולוק יפה יותר. למזלנו, הדדליין היה מאוד רגוע, והלקוח נתן לנו יד כמעט חופשית ביצירה – אז השתעשענו עם הפרויקט, ונהננו מהעבודה. בסופו של דבר, העבודה הנוספת השתלמה כי היא תיגמלה אותנו בסרט שאנחנו מאוד גאים בו, תוספת מגניבה לתיק העבודות שלנו, זכינו ללמוד טכניקות ואלמנטים חדשים, וכמובן– משכה אלינו לקוחות חדשים שראו והתלהבו.
והכי חשוב! החלטנו לשתף עם כולם את העיצובים הוקטורים שיצרנו– להורדה בחינם!
נקנח באנימציה שעשינו ככה לכיף שלנו עם אחד הוקטורים:
תודה שקראתם והתעניינתם, לפרטים נוספים אתם מוזמנים להכנס לאתר שלנו thehivepro.com או לעמוד הפייסבוק שלנו facebook.com/hive.pro