מגוון רחב של נושאים ודעות, מרצים מצוינים ומנוסים, קהל אינטיליגנטי ושיח מרתק על חדשנות הם רק כמה מהגילויים שלי בכנס פרודאקט אקסלנס, הנה כמה טיפים לקחת לדרך עד הולדת המוצר הנכסף
לאחרונה הצטרפתי לסטארט-אפ בראשית דרכו בתפקיד מעצבת מוצר דיגיטלי. ויתרתי על בועת היציבות ועליתי על ענן לעבר אופק חוסר הודאות. ואם זה לא מספיק מעופף, לסטראט-אפ קוראים Dreame והוא עוסק בתיעוד חלומות (ושיתופם בדרך מקורית והפקת ערך מהם).
ליום אחד בלבד, נחתתי לקרקע וביקשתי להתחכך ביודעי דבר ומובילי דרך בעולם הפרודאקט.
באתי לקבל תשובות, להקשיב בריכוז ולשוב הביתה עם לקחים.
הרשמים שאני משתפת עמכם הם מה שאספתי ואקח עימי להמשך דרכי.
מגוון ההרצאות הותירו אותי מרותקת לכסא ואפילו לא נכחתי בכולן, כי התקיימו במקביל. חזרתי כשבידי מסקנה אחת ברורה כשמש – יש רק אדם אחד שמחזיק בידיו את כל התשובות לגבי המוצר והוא: הלקוח.
כל שנותר לנו הוא רק למצוא אותו ולתחקר, לתשאל, לראיין ולבחון את דרכיו בכל דרך שנוכל.
הנה הסיקור המלא והנקודות שרשמתי לעצמי מהכנס.
צ'ק אין: 8:00 בבוקר
קריית שדה התעופה, מקום שלכל הדעות מגיעים אליו חמושים בציפיה והתרגשות.
בד"כ כי כעבור מספר משתנה של שעות נמצא עצמינו במדינה זרה, בעלת שפה זרה ונחווה חויות שאנחנו לא מעלים בדעתינו כרגע. בעצם, ניתן לומר שגם ללא החתמת הדרכון שלי הייתי שמה את הכנס פרודאקט אקסלנס 2013 , תחת אותה הגדרה. באולם כנסים רחב ומרשים מלא באנשים עם עניין אחד: פיצוח הקוד ביצירת מוצר מופלא. נא לחגור חגורות ולפתוח את הראש.
הרצאה: ממוצר מורכב לחוויה ממוקדת ופשוטה: איך עושים את המעבר?
ברק דנין
מנכ"ל Uniq UI
יו״ר ארגון חוויית משתמש ישראל
מוצרים טכנולוגיים רבים סובלים ממורכבות גבוהה ומ”עודף אפשרויות” התוצאה: עלויות גבוהות של הפיתוח וחווית משתמש בינונית. איך לפשט ולמקד את המוצר ולתת למשתמשים שלנו חוויה פשוטה, מעולה ומתגמלת.
מה למדתי:
- מעניין לדעת שאנחנו עושים שימוש ב20% בלבד מהפיצ׳רים הקיימים במוצר ובמילים אחרות לא משתמשים ב-80% מהפונקציות שיש למוצר להציע.
נתון שמדגים עד כמה הוספה של הרבה פיצ׳רים לא באמת משפרת את המוצר שלנו אלא להפך. - צמצום הפיצ’ירים הכרחי להרחבת קהל הלקוחות, למרות שההגיון אולי יראה אחרת.
הסיבה היא שמשתמשים לא מעוניינים לבחור מתוך הרבה אופציות, אלא משוועים לבחירה פשוטה וממוקדת. - הגדרה מדויקת של קהל היעד בעזרת כלים שקיימים לרשותנו: אנליטיקס, תצפיות, ראיונות, סקרים.
- לעשות כמה שיותר ראיונות עם לקוחות (אחד על אחד) ולהיות מאוד ממוקדים בשאלות.
לדוגמה: לא לשאול על העתיד – “אם היינו עושים מוצר כזה… היית משתמש בו?!” התשובה לא יכולה להיות אמינה. - לא לבקש פתרונות – “איך אתה היית עושה את זה?” הלקוח הוא לא מעצב!
- כן לשאול על אירוע ספציפי, “האם השתמשת במוצר בשבועיים האחרונים? ולמה?”
- כן לבדוק על תהליך השימוש, “ על מה אתה לא מוכן לוותר?” “מה הדבר עם הכי הרבה ערך במוצר?”
- איסוף ציטוטים של לקוחות. לחזור אליהם ולהיזכר בהם כל הזמן.
- חייבים למדוד שימושיות החל משורת הקוד הראשונה ע״י כלים שקיימים לרשותינו (אנאליטיקס) זה נותן לנו פידבק מתמיד.
הרצאה: רק לא עכבר: Wearable Devices מגע, תפעול קולי, תפעול בתנועות ידיים, חדשנות במחשבה.
יורם רוזנר
מנכ”ל 5ive – innovation & ux
אביזרים דיגיטליים כגון סמארטפון, טאבלט, smartwatches, צמיד כושר, Google Glass ועוד הם חלק מהמוצרים שאנו משתמשים בהם באופן תדיר ואינטנסיבי.
כיום מתהווה מול עינינו עולם חדש ותוסס של דרכי שימוש ואופני תפעול שונים ומשונים נוספים: החל במגע, קול, תצוגות וירטואליות, מחוות ידיים, ואפילו תנודות ראש ועפעופים. כשמדברים על יצירת אפליקציות ומוצרים חדשניים חשוב שנכיר את האופציות החדשות שלא העלינו בדעתינו שקיימות ונלמד לזהות כיוונים מובילים ומבטיחים.
מה למדתי:
- טכנולוגיות שעכשיו בפיתוח ונראות מופרכות הן לגמרי אופציות השימוש של מחר, חשוב לחפש אותן ולהיות צעד אחד קדימה.
- יש המון דרכים להפעיל אינטראקציה עם מכשירים – קול, תנודות, מחוות שונות של הידיים וכו'.
- יש אפשרויות תפעול נוספות בסמארטפון שאנחנו לא שוקלים בעת עיצוב אפליקציה וכדאי מאוד – מעבר להחלקת האצבע שאנחנו מכירים, אפשר לשקשק, להשתמש בפלאש לא רק לצילום וכו'.
חפשו את האפשרויות האלו, הן קיימות לרשותינו כבר עכשיו ויעידו על חשיבה מקורית שלכם
הרצאה: “Mobile first strategy” When,Why and How to master it
שי וולקמיר
Co-Founder & CEO at Appove
רוב החברות רואות בפיתוח מוצר למובייל כאחד היעדים המובילים של המוצר שלהם. כיום יותר ויותר נתקלים במוצרים שפונים ראשית לעולם המובייל ואף רק אליו. יש להבין תחילה את עולם המובייל והתהליך לכל שלביו ולשאול את השאלות הנכונות ולעמוד על האתגרים שנובעים משימוש במובייל.
מה למדתי:
- להגדיר במדויק האם האסטרטגיה הנכונה ביותר למוצר שלכם היא לפתח בראש ובראשונה אפליקציה.
- הבנה עמוקה יותר של סטטיסטיקות שקשורות לאפליקציות, כמה נתונים מדאיגים לדוגמה: 10% מהאפליקציות שמורדות לא נפתחות לעולם (כי היוזר שכח, כי לקח זמן להוריד וכו’) 50% מהאפליקציות לא נפתחות שוב לאחר 30 יום (הבנת שימור לקוחות) עלויות גבוהות יותר, קשה ללמוד על המשתמשים – הסביבה עדיין בחיתוליה.
- לאמץ טקטיקות מקוריות וייחודיות למוצר שלך.
- חפשו צורת חשיבה אחרת, תשכחו את כל מה שידעתם.
הרצאה: אל ת’ספר לי מוצרים …
אילי עדרי
CEO & Managing Consultant at EXITORY
פעמים רבות, הצלחתו של מוצר קשורה לסיפור אותו הוא מספר.
החיבור שלנו למוצר ורמת ההיקשרות אליו מתכתבת עם צרכים אנושיים, ומעוררת עניין משתנה ורגשי בקרב קהלי היעד. יצירת סיפור מרתק, מעורר עניין, זכיר, הוא אחד האתגרים החשובים וההכרחיים בבניית מוצר מעולה. אך הוא אינו מספר את המוצר, או את ממציאיו ומנהליו. הסיפורים הטובים הם אלו שהופכים את המשתמש לגיבור האמיתי.
מה למדתי:
- מסע אסטרטגי: מתיאור מוצר היום – לסיפור הגדול של מחר. חפשו וצרו את הסיפור המיוחד שיכול לעטוף את המוצר.
- עשו משהו, רק משהו אחד מעולה! – זה היתרון שלכם. שאלו את עצמכם מהו הדבר האחד המיוחד שיש בכם שיכול לקחת אתכם רחוק וחזקו אותו.
- הסיפור שאתם מספרים על המוצר צריך להיות פי אלף יותר גדול מהמוצר עצמו.
- חזון החברה – כשהוא מנוסח בבירור ומועבר עד אחרון העובדים מעודד שייכות לחברה ובא לידי ביטוי במוצר.
חשוב לעבוד מתוך תחושת שליחות ולהאמין שבאמת באתם לשנות משהו מהותי. - מצא את המיקום המיוחד שלך בתוך המסגרת בה אתה יוצר. (חברה, סטודיו) חפש נקודות ספציפיות ומוגדרות בהן תוכל לבוא לידי ביטוי ולפרוץ גבולות.
- אל תספרו על פיצ’רים או מהו המוצר, תארזו אותם בסיפור אמיתי בגובה העיניים, כזה המספר על המשתמש שלכם והערך אותו הוא מפיק מהמוצר.
- סיפור מעניין הוא זה שידגים התנהגות אנושית פשוטה שנובעת מהשימוש במוצר.
הרצאה: Creativity for Innovative Products TIPS & TRICKS
אילן דראי
Founder Creative Director at Inkod Hypera
בעולם כיום מוצר או רעיון מיוחד אינו מספיק. יש להיות יצירתיים בצורה יוצאת דופן ולשאוף לחדשנות ולחיפוש הערך המוסף של המוצר שלך. תהליך שמתחיל מהגדרת קהל היעד עד לעיצוב הסופי של האלמנטים.
מה למדתי:
- מוצר דיגיטלי שהוא לא מספיק יצירתי אף אחד לא ירצה להפיץ הלאה.
- חשוב להגדיר את המוצר בקצרה ובתימצות.
- מהו הערך המוסף של המוצר: לשאול הרבה למה. לנסח ערך מוסף. סיפור אותנטי.
- לחקור מה קרה לנו בבוקר כשרצינו את המוצר. ליצר קשר לעולם האמיתי.
- בריינסטורמינג, לשתף כמה שיותר עם אנשים ולקוחות ליצר דיבייט, מביא להרבה דברים חדשים.
- ליצר שיחה על שימושיות עם אדג׳ מסוים. נותן יתרון יחסי.
- לקבל כל הזמן פידבקים ולתקן.
- להזיז טיפה את הכפתור מהגריד זה כ״כ מפריע שזה עושה קסם.
- להיות נועזים, ליצר טרנדים.
הרצאה: Pricing ומודלים עיסקיים כחלק מחווית המוצר
ליאור צדיקריו
מנכ”ל סטארויז’ן ומומחה לניהול מוצר
מחירו של מוצר הופך להיות חלק קריטי מהצלחתו.
בעולם שמודלים עסקיים משתנים תדיר כמו גם השוק שממשיך להכתיב צרכים חדשים ולהשתנות בקצב מהיר מאי פעם יש צורך לבנות ערך למוצרים שלא נובע רק ממחיר ולשים דגש על מערכת היחסים בין המוצר ללקוח.
מה למדתי:
- הבחנה בין חווית מוצר לבין חווית משתמש, חווית המשתמש היא רק חלק מחווית המוצר.
- בתהליך בניית מוצר הכל מגיה שחורה, אינטואיציה וניסיונות. הדבר היחיד שהכי קרוב למדע ומשום כך מדויק ביותר הוא החלק של הפיתוח.
- מבחינת היוזר מחיר הוא לא אספקט אחד מתוך המוצר. זהו כל הצורך של "התן וקח" הקיים במוצר ואף מגדיר את החוויה שלו.
- מערכות יחסים מוצלחות בין לקוח לחברה הן כשהחברות שוברות פרדיגמות.
- מחיר 0 משנה פרדיגמות. לדוגמא: לינקדין, חווית מוצר שמבוססת על דיאלוג תמחירי מ-0 עד פרימיום.
- חייבים לעשות הקבלה בין ערך לבין מחיר. פעם היינו משלמים ומקבלים ערך לאורך זמן. (מכשירי חשמל, מדפסות, רכבים) עכשיו אנחנו משלמים לאורך זמן והערך נמדד לאורך זמן (תשלום חודשי על שירותים).
- אפשר לתת ערך במקום אחר מישירות ללקוחות שלך. בגוגל לדוגמא: הלקוחות הם המפרסמים אבל היוזרים הם אלו שמשתמשים באופן ישיר. יש כאן מוצר עבור מישהו אחד (משתמשים במונע חיפוש) כשהלקוח הוא מישהו אחר (מפרסמים).
הרצאה: כשרגש פוגש טכנולוגיה
אמה בוטין
יזמית, מנטורית ומרצה
הצלחה של מוצר לרבות רשתות חברתיות מותנית בחוויה הרגשית שלנו עקב השימוש בו. מוצר הבונה חוויה של התחלה אמצע וסוף לא יקרא לנו לשוב ולהשתמש בו. עלינו ליצר סביבה נעימה תחושתית ורגשית ביחס בין המשתמש לבין המוצר. יצירת שפה מתגמלת ומלאת אמפטיה כלפי המשתמש.
מה למדתי:
- אנחנו מחפשים חיזוקים לאגו ברשתות ובאפליקציות שסובבות אותנו.
- חברות שהצליחו להחליף את מה שאנחנו עושים במציאות, את הרגלים שלנו למשהו טכנולוגי יגרמו לנו לשוב ולהשתמש במוצר שלהם.
- יש לנו פחד מדחייה במציאות אם נסרס פחד מדחייה באפליקציה, יהיה רצון לחזור אליה ולנוע בה בטבעיות.
- Airbnb לדוגמה: אם לא קיבלת את הדירה שרצית המסר שמגיע מהאתר הוא – אל תתייאש, תמצא! אין חווית דחייה, יש פתח לאופציות נוספות.
- חווית דיסנילנד שנרגיש כל הזמן כיף לדבר אחד עם השני בתוך המוצר ועם המוצר.
- נותנים בטחון למשתמש בכל רגע נתון. כמו לילדים, לדרבן ולעודד. לתת תוקף לחוויה שלו.
- לבדוק עד כמה היוזר צריך לחשוב לעומק. או שיש קו מחשבה או אינטואיציה. ככל שנצטרך לחשוב ולנתח יותר נרצה להשתמש פחות.
- האם מישהו יכול להגיד לי לא? המערכת עצמה או יוזר אחר? אם אנחנו חייבים לתת ליוזר – לא, צריך לשנות את המוצר או את הכוונה. לדוגמה – לא נמצא שירות בשבילך כרגע. או אין באפשרותינו לעזור.
- בפייסבוק, כל הזמן אוהבים אותנו, אנשים מדרבנים אותנו להעלות עוד ועוד פוסטים. מקסימום לא נקבל לייקים.
הרצאה: על אהבה סקס ומוצרים
ד"ר יעקב גרינשפן
יועץ אסטרטגי לחווית משתמש ונהול מוצרים חוויתיים
אנחנו מתאהבים במוצרים. ההרצאה החוויתית של ד”ר יעקב גרינשפן מקבילה בין גרף התאהבות אנושי לחווית השימוש באפליקציה והמסקנה ברורה. הגרף מאוד דומה. אנחנו מאוהבים במכשירים שלנו והם חלק מאיתנו. אנחנו מאנישים אותם ובוגדים בהם עם אפליקציות אחרות. מסמך אנושי מרתק!
מה למדתי:
- מפעילים דפוסי חיזור על מוצרים. מחוברים אליהם באינפוזיה.
- מה עושה חוויה נפלאה? אנחנו מתייחסים למחשב, לאפליקציה, כמו לבנאדם. האנשה של המוצר.
- מדברים על מוצרים בתארים: סקסי, אטראקטיבי.
- האפ-סטור היא כמו פיק אפ בר. אם ישנה אפליקציה שעושה משהו טוב מיד צצות עוד מלא. זה הדפוס שלנו, אנחנו נהיה חייבים לבדוק את כל האופציות.
- אנשים מתייחסים לאפליקציות כמו לאנשים, בני אדם בוגדים יש דפוס של אהבה ומשיכה.
- למה אנימציה נעימה לנו? אנחנו מפרשים אנימציה כמו ריקוד של חיזור.
- אנימציה טובה – ריקוד טוב. תנועה סימטרית תנועה גדולה של מרכז הגוף כמו הריקוד של המסך הנסגר במק.
- תעשו כמה שיותר אנימציות.
לסיכום
חייו של מנהל מוצר ושל עמיתיו מתכנני המוצר, הם תובעניים ומלאי אחריות. בעיקר כי אין נכון או לא נכון: המציאות והשוק משתנים ללא היכר, הדעות רבות ומגיעות מצדדים שונים של מומחים (מפתחים, מעצבים, אנשי תוכן) משתנים רבים שצריך להתחשב בהם בכל רגע נתון.
יש לפעול מתוך אינטואיציה אנושית. לזכור כי יחד עם הצורך לפרוץ גבולות, לפתח טרנדים ולהפתיע בחדשנות יוצאת דופן.
יש לשמור על ערכי השימושיות והאתגר האינסופי – להנעים למשתמש את זמנו. הלקוח תמיד צודק כבר אמרתי?!
אין סוף לבדיקות שאפשר לעשות על המוצר. ואם יש מסקנה אחת חותכת, שאין מנהל מוצר שיחלוק עליה היא – הכר את הלקוח והתיידד איתו.
כל שנותר לי הוא להיפרד בברכת – "Testing, Testing, Testing" כי זו כל התורה כולה.